Monday, August 30, 2010

Beyond was all around me

Det har varit en utomordentlig filmvecka. Impad av urvalet (mig själv alltså).

- Alone in the wilderness (2004) - Sann hylling till vildmark, byggkonst och ensamhet. Och typ... möjligheter, enkelheter. Dick Proenneke flyttar som äldre medelålders till Alaskas vildmark och ba lever lite. Bygger och bygger och bygger, jagar och promenerar, skriver dagbok. Så himla konkret! Sannerligen ett litet mästerverk.
- Saw VI (2009). Har ett starkt ogillande mot huvudrollen i denna. Annars vad den väl en okej omgång i raddan.
- Bubba Ho-Tep (2002). Underlig, drömsk. Om en Elvisimitatör som liksom tror han som riktiga Elvis har bytt liv med en imitatör och nu bor på ålderdomshem. Hehe. Fin och varm rulle.
- Sebbe (2010). Bästa svenska filmen jag sett på länge. Jag var helt tagen efteråt och rekommenderar den hej vilt hit och dit. Så otroligt stark... nä meh DET uttrycket också.
- Moon (2009). Svinbra sci fi med Sam Rockwell (kan vara en ny favorit). Skulle ju gissa en nominering på den men icke, inte ens i närheten som det verkade.
- White Material (2009). Om fransyska med familj som kaffeodlar i onämnt afrikanskt land där det råder nåt slags inbördeskrig med rebeller och korrumperade ledare, hon vägrar flytta på sig (ska ba odla lite till). Bra plot ändå. Isabelle Huppert är magnifik men jag tyckte den här var tunn. Fast liksom samtidigt inte såklart, hemskt och sant ibland. Men kände inte för nån fast det var ganska brutalt ibland. Jag hade glömt filmen med ens jag kom ut ur bion, inget intryck alls. Och då inte ens av Huppert - som genomgående hade en min filmen igenom. Isaach De Bankole som man sett i lite annat var mycket bra. Gilla det iaf.
- Vikarien (2006). Åh SVT Play, love you. Har missat första 30 minuterna två gånger nu när det gick på tv i typ förra veckan men det gööör inget. Ba att kolla nu. Bra dokumentärfilm iaf.
- Dangerous Liaisons (1988). Benhårt kostymdrama. John Malkovich är grym, Glenn Close också. Inte en tråkig sekund, sant!

Shameless s01 (2003). Bra skit! Måste bara se lite mer. En kort säsong var för lite.

Sen måste min dator bli normal igen så mitt liv kan fortsätta.