Sunday, March 07, 2010

Bara några timmar innan.

Det är ungefär 3 timmar kvar till Oscarsgalan, så jag tänker att jag borde nämna nåt de senaste nominerade jag sett.

- Crazy Heart. Helt typisk film för nominering. Jeff Bridges verkar dessutom vara lågoddsaren. Jag tyckte dock den var ganska tam, inga översköljande känslor en enda gång (hade jag förväntat mig av nåt skäl). Bra story och sådär men det kändes inte direkt banbrytande.
- Avatar. Här har vi banbrytande dock. Men som fan inte i story på nåt sätt. Vansinnigt snygga effekter och jätteimponerande med allt det där men KOM IGEN, är det inte den mest överskattade filmen under min livstid så säg. Handlingen är berättad hundra gånger om och det här var övertydligt och klyshigt. Dessutom allvarlig som en begravning, helt i onödan. Det var liksom lite jobbigt och skämmigt till och från. Men folk ba älskar den... not me.
- Ajami. Israels nominerade bidrag. Bra. Önskar man var mer insatt i slitningarna, så hade det nog varit mer medryckade.


Var även och såg Shutter Island vilken jag gillade jättemycket. Jättemycket. Hjärnvrickade är nog min cup. Trots att P fick förklara det sista direkt efter filmen då jag hade tänkt mig nåt helt annat. Tror på hans teori iallafall, den var bra. Go see! (Obs, jag har inte läst boken vilket verkar vara ett klart plus för gott tycke.)
Man Men s03. Gick bara på några dagar, även om det var riktigt segt till och från några avsnitt in. Gillar ju den här bra serien.
Luftslottet som Sprängdes is one shitty film. Det var liksom statister-som-tittar-in-i-kameran-varning. Sanslöst. Tog sig mot andra halvan men över lag ett riktigt slaskjobb, ungefär bara för att få göra klart. Hade varit så mycket bättre om det fått blivit en serie för tv (10 x 60 minuter eller nåt).
Heavenly Creatures (1994). Har sett förut men det hade jag glömt så jag kollade med ena ögat på denna bra film.

Så är det med det. Och tyck vaffan du vill om saken.

Om några timmar är det alltså dags. Som pepp har jag youtubat gamla acceptance speeches. Töntigt men riktigt roligt.
Här är en favorit: Jack vinner -76