Wednesday, April 14, 2010

och filmen

Sammanfattning av filmerna senaste två-tre veckorna.

- I´m Not There - Lite för svårarty för min smak, men koncept och idé var fint. Och såklart musik och så. Men jag var lite uttråkad.
- Insomnia - Al Pacino-deckar-thriller. Men jag var lite uttråkad.
- Bright Star - Mycket fint skådespel och set men jag var nog lite uttråkad ändå. Men Ben Whishaw är ju fantastisk.
- One Dark Night - 80-tals skräckis och jag vet inte vad jag förväntade mig egentligen. Snabbspolade väl 1/3 typ.
- Silent Night Deadly Night - Se ovan.
- Summers Moon (Summers Blood) - Se ovan, minus det där med 80-tal. Apdåligt, bör tilläggas dock.
- The Boat that Rocked - Ganska mysig faktiskt. Såklart rolig musik och Philip Seymour Hoffman (hej pelle, tänker på dig!) är kul i en kul roll. Även andra karaktärer som gjorde lite intryck på en härdad tittare som jag. Men jag glömde filmen ganska snabbt ändå.
- Synecdoche, New York - Knas-Kaufman gör ännu en knasfilm. Tyvärr såg jag bara halva först, för att se klart dagen efter och jag tror att det förtog känslan. Blev så himlans knasigt när det väl blev det. Bra PSH igen.


Sen tänker jag mycket på en sak. Filmkritiker världen över (tex Bloody Disgusting, några av de mesta härdade i sammanhanget) har mycket att säga om den här filmen. Filmen innehåller riktigt avskyvärda saker som jag inte ens tänker ta i text (jag har läst mig till detaljer huuuua) men ändå är jag sååå lockad. Säger folk att filmen våldtar min själ är det inte helt avskräckande. Inte alls faktiskt, tvärtom. Säger folk att de önskar att de kunde göra filmen osedd, blir det ett smärre mål att se den.
MEN - saken är, att jag kanske inte borde ändå. Inte för att den verkar finnas där ute i cyberrymden ännu (även om jag helst skulle köpa/se på bio för support av småproduktioner tvivlar jag på att den släpps snart samt ens kommer visas) så det kanske inte ens blir aktuellt på ett tag. Men jag tänker på alternativen att se eller inte se många gånger om dagen. Does this make me a bad person?
Svårt.
Tycker att jag sett mycket i "disturbing-genren" (som jag tycker är en bra sammanfattande titel) och extremefilmer, tex alla de som nämns i recensionen ovan, men detta verkar vara något utan dess like. Dessutom har jag förmåga att ha saker kvar på näthinnan. Alltså jag vet inte.
Ska börja med att titta på trailern. Om sanningen ska fram har jag faktiskt undvikit det några veckor nu. *Bör nog inte försöka se filmen, känner jag nu*