Tuesday, January 19, 2010

"I want to tickle your belly button... from the inside" - Francios

Nu var det länge sen man gjort en update igen. Såhär ligger det alltså till:

- The Imaginarium of Dr Parnassus. Betyget ligger just nu på 7.4 på IMDb, vilket är sjukt högt. Håller inte med detta. Hade inte velat lagt en spänn mer än en biocheck på denna, vilket jag inte heller gjorde (mer än just en biocheck). Stor potential i flera delar av filmen men det höll inte måttet alls.
- Julie & Julia. Hmm ja ja. Meryl Streep (love her) vann en GG för den. Rätt tam rulle och ganska typisk vinnarroll.
- It´s Complicated. Vette tusan varför jag ger mig på sådana här rullar. Förutom en härlig Meryl S så hade den inte många krut i sig. Känns väldigt mycket som att 50+ på jobbet skulle uppskatta (uppskatta!).
- Brothers. Men neeeeej. Hemsk slakt av danska förlagan (som är helt fantastisk). Inte ett uns av stämningen eller känslan som i Brødre. Varför går det aldrig för amerikanerna att göra en måttligt bra remake?! Eller har jag fel nu? Iofs tycker jag att The Strangers slog Ils, med en liten marginal, men ändock. Kommer inte på nåt annat. Iaf var Brothers a waste of allt.
- Youth in Revolt. Gillar Michael Cera och tycker att han en av få poppis skådiar som har närpå perfekt komisk timing (!). Bra kille. Den här var sevärd, jag gillade den. Inte hysteriskt rolig men småkul och rätt smart och lite annorlunda ändå och M.C. var riktigt bra som alteregot Francois. Jag hade gärna betalat för den - det är mitt betyg!
- An Education. Antagligen blockets bästa tillsammans med ovan nämnda. Gillade Carey Mulligan väldigt mycket och Peter Sarsgaard är ju het och bra. Det här med stämning igen - det framkom en stämning som jag tyckte om och var passande i filmen.
- Friday Night Lights. Inte många avsnitt kvar på s01 nu. Det har varit ganska trögt i mitten av säsongen faktiskt men det gör inget. Blir lite mer realistiskt så, om det nu är det man är ute efter.
- Legend. Det var så länge sen jag såg senast. Underbara film. Men så finns det två (tre?) versioner och jag började undra vilken det var jag sett i alla år. Inte directors cut vad jag kommit fram till. Och det kom jag fram till såhär:















Nu är jag så himla pepp på Paper Heart.
Och hur pepp är man inte på Oscarsnomineringarna!! 2 februari, folks. Pepp.
Förresten har jag tänkt lite på att jag aldrig skrivit något om vad jag läser, för det gör jag faktiskt. Men just nu läser jag mest skitböcker, t.ex. Nikki Sixx "Heroine Diaries" (vilken jag ville läsa så det var en superbra julklapp, tack Freddie!). Men den är snart klar och då kan jag kanske ge mig på nåt i mer kvalitétsstil, som Marilyn Mansons senaste som ligger på vänt. Jisses, så sorry. Men angående just biografier som är en favorit så tyckte jag om The Dirt och faktiskt Jenna Jamesons bok. Tro't eller ej.